Zondag 11en maandag 12 september Chisinau

12 september 2022 - Chisinau, Moldavië

Zondag 11 september zijn we op excursie geweest naar Chisinau, de hoofdstad van Moldova; Vlada, coördinator van de 24-uurs zorg was onze gids. Ze heeft een economische business achtergrond, universitair geschoold, en is ook Veronica's rechterhand bij proposals en fondsenwerving. Veronica is de baas van de stichting voor 24-uurs zorg, day-care (dagopvang) en home-care (thuiszorg). 11 september, 9-11, een dag met een randje voor mij. Ada is niet mee geweest, maar had achteraf toch wel mee gewild.Zaterdag was het een wat klamme dag, zondag blauwe lucht, zonnig, en maandag wat meer bewolkt en zo nu en dan wat gespetter in de ochtend.

Maar eerst nog wat opmerkingen va de vorige dagen: donderdag in het klooster van Hancu was een geneeskrachtige bron/bad; je moet erin geloven, vergelijkbaar met het Lourdes-water. Zaterdagavond zijn we met zijn vieren gaan eten, met de fiets, en hebben heerlijk gegeten, een garnalen pizza.. We hadden eerst een gerecht met kip/of varken besteld, maar de toch al langzame bediening kwam na 10 minuten ons vertellen dat dit na vijven niet besteld kon worden. Dus met de nodige vertraging. En dat allemaal voor een totaalrekening van 32 euro voor ons viertjes inclusief een groot glas wijn en een halve liter bier. Terug op de fiets kregen we een paar druppels regen, we waren net binnen toen de sluizen boven open gingen, net op tijd, anders waren we echt doorweekt geworden. Anderen hebben de lange bui moeten afwachten. Zondagmorgen bleek dat Ernst een positieve Covid-zelftest had, dus hij en zijn vrouw Larissa gaan in zelf-isolatie. Maandag Franc (Franc met een c) hetzelfde. Zijn klusmaat Bas gaat nu overnachten in een van de blokhutten die bij de huizen van de stichting staan.

Rond half een waren we bij het busstation, waar kleine busjes (ca. 20 personen) lijndiensten rijden, volgens mij niet op schema, maar als de bus vol is of de chauffeur zin heeft gaat die. Er rijden er zat. Wij zaten in een volle bus, met ook nog wat staande mensen. Vlada raakte in gesprek met een medereiziger en dat bleek een kennis of familielid van een van de sponsoren te zijn. Ook later op de dag zijn er wat gesprekken geweest met anderen. Als ze hoorden dat we niet alleen toerist waren maar ook nog vrijwilligers voor de stichting dan werd ons duidelijk gemaakt dat ze dat zeer op prijs stelden en ons daarvoor bedankten. De busrit van ongeveer een half uur kostte 18 Lei, ca. 90 cent. De rit met de trolleybus in Chisinau 6 lei, ca. 30 cent. In de trolleybus raakten we in contact et een wat oudere man, die veel druiven bi zich had en en een aantal van ons een trosje aanbood. Hartelijk dus. Na de rit in de trolleybus, waarvan er heel veel in Chisinau rond rijden, langs het presidentiële paleis en het parlementsgebouw gelopen. Op dit moment is er een pro-Europese regering, maar de communistische partij en zij zijn ongeveer even groot. Door lopend, eerst langs het Mariae Biesu National Opera en Ballet theater kwamen we in het park van Stefan de Grote (Stephan cel Mare), een Moldavische koning, gestorven in 1504, belangrijk in de geschiedenis van dit land. Natuurlijk stond er ook een buste van Pushkin. In dat park kwamen we een vriendin van Vlada tegen, verantwoordelijk voor toerisme in Moldava. We kwamen het park uit bij het standbeeld van Stephan, op de hoek van het Great National Assembly Square. Op dat plein staat een triomfboog, gebouwd in dezelfde tijd als die in Parijs, maar iets kleiner, Vlak daarbij staat de Orthodoxe Christus Geboorte kathedraal. Natuurlijk zijn we daar ook binnen geweest, de dames met hoofddoekje. Daar tegenover staan regeringsgebouwen, waar we langsgelopen zijn naar het National Arts museum, waar een paar van ons hebben rondgekeken. We zijn gaan koffie drinken en op weg daar naar toe kwamen we een stoet van ca. 100 motoren met zijspan tegen, begeleid door politie, met vermoedelijk mensen met het downsyndroom, luid toeterend en zwaaiend. een filmpje staat op deze reislog. Nadat iedereen zijn koffie of wat anders had genoten zijn we verder gelopen langs o.a. het nationaal historisch museum kwamen we dezelfde stoet nog een keer tegen, tot genoegen van de anderen die ze de eerste keer niet gezien hadden. De dag werd afgesloten met een erg late lunch in La Placinte, met traditioneel Moldavisch eten. Uiteraard weer terug, eerst met trolleybus en later de lijndienst. Rond 7 uur waren wij weer terug.

Maandag was voor mij weer een excursiedag, dinsdag staat op de planning om te helpen klussen. Katja, coördinator van de dagopvang en thuiszorg, ging met ons mee als 'reisleider'. Het doel van vandaag was het Dendrarium park. Dendrarium is het Russisch woord voor arboretum, opgericht in 1952 vanuit het dendrarium van Moskou, een park van 76 ha in het midden van de hoofdstad. We kregen een rondleiding door een deskundige gids, over elke boom of struik had hij wel wat te vertellen. Het was het noordelijkste stukje van de ingang van de strada Eugen Coca tot aan het meer. Van daaruit zijn we met de camper naar Andy's gereden, vlakbij het busstation waar de bussen richting Straseni vandaan vertrokken voor pizza of wat anders. Tegen half vier waren we weer terug bij het huis. Ada heeft vandaag in het 24-uur zorghuis gewerkt, heeft bergen aardappelen geschild, heeft getekend, gekleurd, gemusiceerd en geholpen met eten geven en andere hand- en spandiensten. Na een heerlijke douche terug naar onze verblijfplaats.

Morgen ga ik schilderen heb ik begrepen.

1. Hupie:
    13 september 2022
    Om nooit te vergeten zo,n reis!