Van Marrakesh naar Essaouira

15 maart 2023 - Essaouira, Marokko

Vandaag zijn we met zijn 15-en doorgegaan. Staf is ziek, 40 graden koorts, vliegen woensdag naar huis vanuit Marrakesh, mochten vandaag nog niet. Bij een ander stel, Marleen en  Dick, speelde weer iets anders.  Marleen (een beetje een verwende prinses, zo'n beetje de mening van de hele groep) voelde zich kennelijk niet goed en wilde naar huis. Maar ja, als je geen dokter wilt laten komen, dan zijn de kosten van alternatief verblijf en vlucht voor eigen rekening. Dus na het dramatisch gedeelte stapten ze toch in de bus. Als je dan ziet hoe ze de dag doorkwam zou je bijna in wonderen gaan geloven!! Onderweg even een koffie en sanitaire stop en rond half twaalf rede  we de pre-Sahara vlakte uit. We komen nu in de buurt van de kust, Essaouira ligt aan de Atlantische kust. Onderweg zagen we veel argan bomen en daar houden geiten van, die klimmen zelfs deze bomen in als er niets anders te eten valt. Nu is het wel erg toeristisch, er zijn wat extra takken vast gemaakt zodat er een soort platformpje ontstaat. Het maakt deel uit van de UNESCO-werelderfgoedlijst. De volgende stop was in Guerrouane, vlakbij Essaouira, bij wijndomein Val d'argan, bestaat zo'n 40 jaar en is gebaseerd op de Cote du Rhone-wijn. Daar konden we proeven na een korte rondleiding,  ca 50 ha, nog allemaal handwerk. Vervolgens nog een stop bij de vrouwen coöperatie Afous Argan, waar de argannoten worden verwerkt tot allerlei zalfjes, etherische oliën,  e.d. Allemaal handwerk door alleen vrouwen. Voordat we naar het hotel gingen eerst nog een lunch in de Medina van Essaouira. Dat was wennen, met een koude zeewind. Uit de wind stralend weer. Afgesloten met een rustige avond. Rond 10 uur kwam de video van de ballonvaart. Staat ook op deze log.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ad: