De woensdag in Straseni en omgeving

7 september 2022 - Strășeni, Moldavië

Vannacht was het koud, volgens een van ons 6,9  gr; de bewoners hebben maar één dekentje in het verpleeghuis, en veel mensen slapen in de zomer onder een afdak: wat hebben wij te klagen met onze dekbedden. Zij zijn het waarschijnlijk veel meer gewend. Vannacht weer veel blaffende honden net als eerdere nachten, waarschijnlijk ook een aantal zwerfhonden.

Bij het eten de laatste dagen zagen wij eigenlijk geen vlees,  dat heeft te maken met de prijs, duur. We hebben wel kippensoep gehad, maar daar was de kip volgens ons allen maar over gevlogen.  Dus niet vegetarisch ook al leek dat zo.

Vandaag met 3 campers met 6 ouderen en twee begeleiders op pad; Vlada zat bij mij omdat ik voorop mocht rijden (en zij de weg wees), Bas had dat gisteren gedaan en Yolanda reed graag midden in. Ada zat bij Bas in de camper. Eerst hebben we het huis/manor van Zamfir Ralli, bevriend met Russische dichter Pushkin, bezocht, een museumpje met veel uit de 19e eeuw en natuurlijk over Pushkin. Dat lag in Dolna, op zo'n kleine 40 kilometer van Straseni (spreek uit Strasenj). In de tuin daar hebben we geluncht met meegebrachte spullen. Van daar uit naar het klooster van Capriana, met een  Roemeens-Moldavische kerk met iconostase en een Griekse kerk, ook met iconostase (ze de foto waar het kleine jochie iconen aan het kussen is). Vlak daarbij was een van de teams van onze groep aan het werk in een huisje. Daar moest en werd flink geklust, aan de vloer,  aan de scheuren, aan de deur,  enz. Ook werd er geverfd. We hebben ze niet lang opgehouden; morgen nog een dag met zijn vijven om het klaar te krijgen. De mensen afgezet en Sita  mee terug genomen, die was van plan om terug te lopen en gelijk boodschappen te doen. Dat moesten wij ook, dus zij ook blij.

Bij het dagelijks overleg (ervaringen van ieder en hie verder te gaan) bleek dat de klusteams, op elkaar ingespeeld,  door wilden gaan. Morgen ga ik met een andere groep met de camper naar iets anders en Ada blijft bij het tehuis.