Maandag van Casablanca via Meknes en Volubilis naar Fez en dinsdag in Fez

7 maart 2023 - Fez, Marokko

Maandag: Vertrek om 9 uur naar Meknes, een van de andere koningssteden . Idriss heeft Meknes gesticht,  zijn zoon idriss 2 Fez. Paleizen en de medina in Meknes en Kasba, een fort  hebben we gezien  dan wel bezocht. De koning van Marokko heeft iets van 26 paleizen en nog een aantal residenties in steden. Na Meknes zijn we naar Volubilis gereden, een opgravingsplaats met restanten uit de Romeinse rijd. Daar hebben we een rondleiding van zo'n anderhalf uur gehad en zijn toen met de bus verder naar Fez gegaan, waar we in het Riad al Hora hotel zitten in de Medina , waar de bus niet kon komen. Een Riad is eigenlijk een groot herenhuis,  waar voldoende kamers waren voor onze groep. De dag werd afgesloten met een gezamenlijk diner.

Dinsdag 7 maart. Om 9 uur met de bus naar het koninklijk paleis, met 7 deuren naast elkaar, ter ere van 7 jaar koning Hassan 2. Van daaruit door de Joodse wijk gelopen, hoewel daar nu geen joden meer wonen. We reden iets later langs een gratis kliniek voor lastdieren, opgezet en nog steeds bekostigd door een Amerikaanse en haar stichting. Vervolgens naar een hooggelegen uitkijkpunt  met uitzicht over de Medina. De volgende stop was bij een mozaïek en aardewerk atelier, met rondleiding en verkoop.
Toen nog een stukje met de bus naar de Medina voor een uitgebreide wandeling. Al in het begin waren we Corrie kwijt en met behulp

van politie en de app groep van Fez gidsen is de griep weer compleet geworden.
Wat hebben we zoal gezien, Marokkaanse slagers, visboeren, groenteverkopers. Ook een winkeltje met een kamelenkop en dito vlees  en verkopers van kleding. Leer wordt op ouderwetse manier gelooid, dat zou bij ons zo niet geaccepteerd worden door de arbeidsinspectie. Transport door de nauwe straatjes met een soort kruiwagens en ezels!! In de Medina was vroeger ook de islamitische universiteit, de madrassa,; de gebouwen zijn er nog, ook de oude moskee, maar die universiteit zit nu in de 'nieuwe stad ' van Fez. Weer een Marokkaanse lunch in de Medina en daarna langs handwerkslieden met hout gelopen en bij een weverij binnen geweest waar de vezels van de agave de basis zijn voor de zijde.
Weer terug met de bus om bij te komen na een zeer vermoeiende dag, met uistekend weer, zo'n 20 graden. Morgen een lange rit.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maaio:
    7 maart 2023
    Leuk zo mee te lezen Pa!