Van Fez naar Erfoud

8 maart 2023 - Erfoud, Marokko

Om ca kwart over negen zijn we op weg gegaan naar Erfoud voor een prachtige tocht van ruim 400 km. Het was in het begin wat groener dan de laatste tijd door de regen van de afgelopen week en dat was erg hard nodig. Om 10 uur verlieten we de Fez vlakte en reden we de midden Atlas in. Omdat het wat hoger was, ca 1000m, waren daar veel appelbomen. Tegenwoordig waren er door de overheid gesubsidieerde koelcellen,  beter voor de kleinere producenten. Bij Ifrane, 1600m hoog, hadden we onze eerste koffiestop. Ook toen al een prachtige route.

Net als de andere dagen waren er veel politie checks overal, snelheidscontrole, controle van papieren, tachograaf  enz , iedereen morst stoppen en je mocht pas verder na een zwaai van een politie man of vrouw. Wat betreft de gidsen: onze reisleider begeleidt de reis en voor de steden en zo zijn er lokale gidsen. Ook is het duidelijk dat we in een islamitisch land zijn, we worden gewekt door de eerste oproep tot gebed en horen er over de dag heen nog meer. Overigens is 65% van de Marokkaanse bevolking Berber, dus een minderheid Arabier.

In de midden Atlas waren de ceder bossen waarvan het hout in veel moskeeën wordt gebruikt  de nodige (berber-)apen en paarden  waar je een tochtje op kon maken. De schaapskuddes met herders waren hier veel groter. De nomaden beginnen zich ook meer hier te vestigen, de Sahara werd vaak te droog, zodat ze daar in de winterperiode niet naar toe konden. Onderweg nog een paar Nederlandse campers tegen gekomen met een NKC-deelnersnummer, naast veel andere, voornamelijk Franse campers. Rond half een zagen we de hoge Atlas, met sneeuw, pas vanaf ca. 2100m. Rond kwart voor twee tot half drie lunch in Ait Ajach. Tegen drieën kwamen we in Middelt,  de appel hoofdstad van Marokko. Vervolgens een stuk door de hoge Atlas,  met als hoogste punt vandaag 1907m. Door de bergen heen o.a. door het dal van de Ziz-rivier, met een prachtige kloof waar we even gestopt zijn. Daarna een stop net na de stuwdam in de Ziz bij Errachidia. Dat was heel vroeger DE handelsplaats voor karavanen en handelaren, in de 12e eeuw, tien zout duurder was dan goud. Ons woord salaris komt van sal - zout. Het woord sahara betekent  vlak, stenig,  droog. Om kwart over zes hebben gestopt boven de langgerekte Ziz oase, met heel veel dadelpalmen. Later zagen we veel Verbrande dadel palmen; doof gebrek aan water duurde het een aantal uren voordat er met helikopters geblust werd. De schade bleef uiteindelijk beperkt, omdat de parasieten dood waren gegaan en de nieuwe oogst dus een betere kwaliteit had. Tegen zevenen de eerste zandduinen, langs de weg veel takken van palmen om te voorkomen dat het zand zou gaan stuiven, want dat zou het einde van de oase worden. Iets ba zevenen in hotel Xaluca, bijna een sprookje. Lekker gegeten en zo naar bed. Morgen ga ik foto's toevoegen, hebben we een rustige ochtend.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade