Eerste dag Casablanca en Rabat

5 maart 2023 - Rabat, Marokko

Vandaag eerst ontbeten en daarna om half tien vertrek naar de derde grootste moskee van de wereld hier in Casablanca,  de enige waar we als niet moslim naar binnen mogen, de Koning Hassan 2 moskee. Een enorme moskee,  onze gids en de gids in de moskee verschilden on aantallen gelovigen, maar het loopt in de tienduizenden, Wikipedia en onze moskeegids zeggen 25000 binnen (4000 vrouwen op de balkons) en 85000 buiten. Van 1987 tot 1993 is 24 uur per dag 7 dagen in de week aan deze moskee gebouwd. Het materiaal is bijna allemaal Marokkaans, behalve o.a. de kroonluchters  venetiaans glas uit Murano. Daarna naar de huidige hoofdstad Rabat. We komen tijdens deze reis in alle 4 de steden die ooit hoofdstad van Marokko zijn geweest,  de zgn. koningssteden: Rabat, Fez, Meknes en Marrakesh. Onderweg naar Rabat een koffiestop en daarna lunch in de stad. Ingeschreven in het hotel en om half vier met de bus naar de Koning Hassan II toren en het mausoleum waar de twee laatste Marokkaanse koningen zijn begraven. De laatste etappe was de Kasba van de Oudaya's, de oude vestingstad aan de Atlantische oceaan, met delen uit vele eeuwen. Met periodes dat piraten van hieruit op strooptocht gingen. Vanavond gaan we wat eten en morgen weer een volle dag, na deze vermoeiende en interessante dag met lekker weer, rond de 20 graden.

1. Hupie:
    6 maart 2023