14september, naar het kloosters van St George in Suruceni en het Condrita klooster in Codri

14 september 2022 - Strășeni, Moldavië

Vandaag zijn we naar twee verschillende kloosters geweest; eerst naar het Mănăstirea "Sf. Gheorghe" in Suruceni, , ten zuiden van Chisinau; gesticht in 1785 door een monnik uit Montenegro. De zomerkerk, gewijd aan St George werd in 1794 in hout gebouwd en in 1828 herbouwd in steen. De winterkerk, gewijd aan Sint Nicolaas werd in 1866 in steen gebouwd. De Sovjets hebben het klooster in 1959 gesloten en voor andere doeleinden gebruikt tot 1991. Sommige delen van de kerk zijn bewaard gebleven omdat er planken voor gezet zijn, maar er is veel verloren gegaan.In 1998 werd het lichaam van de Bessarabische (nu Moldavische) bisschop Dionysius Erhan (1866-1943) op dat terrein gevonden, gemummificeerd, dus compleet. Door de Moldavische orthodoxe kerk is hij heilig verklaard. Hij is daar 35 jaar abt geweest.

Van daaruit zijn we naar het Condrița-klooster van Sint-Nicolaas gereden, een orthodox klooster van monniken, gesticht in de achttiende eeuw.  De site omvat kloostercellen en twee kerken, een gewijd aan Sint Nicolaas, de andere (met een grote crypte) aan de ten hemelopneming van de Moeder Gods. Het werd gesloten in het communistische tijdperk, gebruikt als kinderkamp, maar heropend in 1993.Er is in die periode veel vernield, wat men nu weer probeert te restaureren. Buiten stond een kruisbeeld met een lettertekens die niet Cyrillisch (Russisch) of ons alfabet is. Dat stond in het oud-slavische schrift. Dat hebben we wel vaker gezien bij kloosters.Op de terugweg hebben we traditioneel gegeten in La Badis, een aardig restaurant met wat informatie over kloosters en streekproducten.

De klusploeg die vandaag de klus heeft afgemaakt waar ik gisteren ben geweest kwam terug en had voor ieder van ons van de bewoner een fles wijn en een stukje huisvlijt meegekregen, ook voor de mensen zoals ik die er vandaag niet waren maar wel er hadden gewerkt. De man bleek bijna blind te zin geweest, maar een staaroperatie heeft hem het zicht weer terug gegeven.

1. Ad:
    15 september 2022